Компромиссный проект налоговой реформы
В пятницу, 11 декабря на сайте Рады был опубликован законопроект №3630, которым в новой редакции изложен Налоговый кодекс. Анализ по основным налогам и сборам: НДС, налог на прибыль, единый налог, НДФЛ и военный сбор.

Як ми повідомляли раніше (див. тут), 11 грудня на сайті ВРУ оприлюднено проект Закону №3630 "Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні" (далі – проект Закону), яким в новій редакції викладено Податковий кодекс України. Як і очікувалося, у ньому також враховано деякі зміни, запропоновані у ліберальному законопроекті №3357 (так званому «проекті Южаніної»).
До чого ж домовилися Кабмін і депутати? Про це ми пишемо нижче!
Одразу зауважимо, що у загальному нова редакція ПКУ має набрати чинності з 01.04.2016 року. Проте є багато статей щодо різних податків та зборів, які запрацюють у новій редакції уже з 01.01.2016 року (зокрема, усе, що стосується єдиного податку, частина нововведень з ПДВ, та більшість нововведень з ПДФО та військового збору).
Податок на додану вартість
Попри очікування, змін щодо ПДВ досить багато. Так, вже з 01.01.2016 року:
1) ставки ПДВ становитимуть 0%, 7% та 20% згідно новою статтею 187 ПКУ. Порядок застосування ставок 0% та 7% регулюватиметься новою статтею 188 ПКУ;
2) податківці матимуть право на проведення позапланової документальної перевірки для перевірки суми бюджетного відшкодування за новими підставами, визначеними п. 193.9 ПКУ,
3) в формулі розрахунку суми ПДВ, на яку платники ПДВ мають право зареєструвати ПН/РК у ЄРПН, з'явиться новий показник – Σовердрафт,
4) послуги від нерезидентів, надані на території України, поділятимуться на оподатковані за ставками 0%, 7%, 20% та неоподатковані ПДВ.
...І ще чимало інших змін, які набирають чинності з 01.04.2015 р. Які саме? Читайте тут >>>
Податок на прибуток
Найголовніше:
1) Базова ставка становитиме 18%.
2) Авансові внески загалом скасовано, але з відтермінуванням (тимчасово на 2016 рік збережено).
3) Повертається базовий квартальний період подання звітності з цього податку, а відтак – і щоквартальна сплата цього податку до бюджету.
Проте усі ці та інші зміни в оподаткуванні податком на прибуток запрацюють з 01.04.2016 року. Однак оскільки платникам податку треба ще відзвітуватися та розрахуватися за податком на прибуток за 2015 рік, то Перехідними положеннями ПКУ встановлено спеціальний порядок такого розрахунку і звітування, який слід врахувати. Про це та інші зміни читайте тут>>>
Єдиний податок
Нові норми щодо оподаткування єдиним податком запрацюють уже з 1 січня 2016 року! А їх чимало.
Насамперед, замість 4-х груп буде лише три (групи "А", "В", "С"). Зміняться й умови перебування на спрощеній системі: зокрема, для юросіб спрощена система скасовується, їм доведеться перейти на загальну систему оподаткування.
Не дуже весело й підприємцям, які потраплять до групи «В», адже їм протягом півроку доведеться або переходити на безготівкові розрахунки із покупцями, або придбавати РРО та подбати про їх переведення у фіскальний режим (у сервісному центрі) та взяття на облік в органі ДФС. Більше про зміни для єдинників читайте тут >>>
ПДФО та військовий збір
Більша частина змін щодо ПДФО та військового збору набирає чинності з 01.01.2016 року.
Зокрема, базова ставка ПДФО становитиме 18%, розмір базової податкової соцпільги – 50% мінімальної зарплати станом на 01.01.2016 р., а базовий розмір застосування соцпільги – три такі мінімальні зарплати. Загалом новою редакцією ст. 161 ПКУ передбачено 4 види ставок ПДФО: 0%, 5%, 15% та 18%. Докладніше про усі зміни тут >>>
Щодо єдиного соцвнеску проект Закону нічого не говорить. Чому? Тому що сплата ЄСВ Податковим кодексом не регулюється. Тобто якщо будуть внесені зміни (а вони Мінфіном декларувалися), то їх ми побачимо в іншому законопроекті.
Незмінність податкового законодавства
Також проектом Закону передбачено, що протягом 3-х років після набрання чинності нової редакції ПКУ, тобто, до 01.04.2019 року, забороняється:
- збільшення переліку податків і зборів, їх платників, розміру ставок (за винятком ставок місцевих податків та зборів), прав контролюючих органів, переліку, підстав та строків проведення перевірок платників податків, розміру штрафів та пені;
- розширення бази оподаткування;
- зменшення кількості та розміру податкових пільг, джерел сплати податкових зобов’язань чи погашення податкового боргу;
- скорочення граничних строків подачі податкових декларацій та сплати податків та зборів;
- запровадження нових видів відповідальності за порушення податкового законодавства.
Тобто, на три роки декларується повна стабільність та незмінність податкового законодавства.
Хоча, звісно, законодавці залишили для себе шлях до внесення змін у ПКУ, але скористатися вони ним зможуть тільки у надзвичайному випадку.
Але це ще не все...
Те, що ми бачимо у проекті Закону - лише попередня версія змін до ПКУ; тобто, той мінімум, на який Кабмін і Мінфін погодилися, щоб виконати держбюджет на 2016 рік за погодженими із МВФ показниками.
Остаточну версію ми, скоріш за все, побачимо лише на останньому тижні грудня 2015 року (звісно, якщо цей проект Закону все ж таки буде прийнято у 2015 році).